do 19.04.2024

Lidzbark Warminski 23.7.2015

Celou noc leje jako z konve a prší i ráno a celé dopoledne. Tak, alespoň se ochladilo a krásně se spalo. Což je také velké významné plus. Dopoledne vyrážíme na dvě plánované zastávky a to hned kousek od nás Reszel, malé městečko s hradem. Jen se ještě zastavím na našem parkovišti. Včera, když jsme parkovali, tak tam byla cedule, že je parkování volné a skutečně, všude ve Svaté lípě na parkovišti vybírali a tady ne. Ovšem ráno koukáme na bílý stan s výběrčím a cedule hlásá, že se tady vybírá. Tak to vypadá, že se tady mění cedule, jak si kdo umane nebo vyspí? Nevím, každopádně v pohodě vyjíždíme, výběrčí nevyvinul žádnou aktivitu a tak jedeme pryč.

Reszel je staré mrňavé trhové městečko z 13. století, které pozdější války zcela zdecimovaly, ale zachovalo se zde původní náměstí s hradem hned ulici nad náměstím. Aspoň to máme blízko.

Jdeme na prohlídku právě rekonstruovaného hradu a vystupujeme do hlavní věže po příkrých schodech.

Protestantský kostel je obrovský, ale  vnitřní výzdoba je oproti Svaté lípě chuďoučká.

Další hlavní budovou ve městě je farní kostel ze 14. století, rozlehlá gotická cihlová budova. Parkujeme na kraji městečka na velkém parkovišti a cestou máme ještě poslední zajímavost a to krásný vysoký, masivní cihlový rybářský most  ( Most Rybacki ) .

Tak ten je opravdu vysoký a maličký potůček dole je k pobavení.

Cestou zpět k autu pozorujeme čapí hnízdo přímo na křižovatce. Uvnitř jsou tři čápata.

Už velká a snaží se o první vzlétnutí.  Pozorujeme neohrabané pokusy o opuštění hnízda.

Krásná podívaná, jen je škoda, že ještě nesvítilo sluníčko a bylo hodně pod mrakem. Jinak fotky by byly daleko hezčí.

Dále nás čeká Lidzbark Warminski, trošku větší město, velikosti Benešova, 16 tisíc obyvatel už je znát a minulost má velmi bohatou. Biskupové z Warmie si ho zvolili jako sídelní město a nechali zde vybodovat v roce 1350 hrad a kostel. Město se rychle stalo kulturním s náboženským centrem a není bez zajímavosti, že tady v letech 1503 – 1510 žil Mikuláš Koperník.

Hrad byl vybudován v druhé polovině 14. století. Část hradu je zpřístupněná veřejnosti  a k prohlížení je spousta krásných věcí.

Soukromá kaple majitelů, která je rokokově vyzdobená a nechybí ani malé kostelní varhany.

V dalších místnostech je k prohlídce sbírka středověkého nádobí a běžných věcí každodenní potřeby. Krásná sbírka svícnů.  Ve velikém sále je sbírka ikon a hned v dalším sbírka polského středověkého malířství.

Jinak celý areál je přeměněn v luxusní hotel s restaurací. Vše je obehnané hlubokým vodním příkopem, kde se  můžeme projet na loďkách.

Jinak městečko je zajímavé. Pár původních domů je hezky zrekonstruovaných a tak se couráme a okukujeme.

Nadchlo nás zajímavé vyřešení velkého prostoru v původním náměstí. Vždy se zde konaly velké trhy, nejen zemědělských výpěstků a výrobků, ale i dobytka a tak toto náměstí se nově využilo tak, že je zde několik paneláků přímo uprostřed obehnaný starou původní výstavbou. Krásné a nápadité využití prostoru.