do 19.03.2024

3.5.2015 Konečně odjíždíme

Po mnoha peripetiích, starostí a smutku v rodině, konečně vyrážíme na další plánovanou cestu do Pobaltských republik. Čeká nás Litva, Lotyšsko a Estonsko. Podél polsko-běloruských hranic až na nejvýchodnější cíp Estonska, město Narva a tam se napojíme na pobřeží Baltského moře. Tak tolik náš... číst dál

4.5.2015 Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého

Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře je vrcholným dílem české barokní gotiky a je zapsán do seznamu UNESCO.

Byl vystavěn v letech 1719 – 1722 proslulým architektem Janem Santinem Aichlem. Ambit okolo chrámu má půdorys deseticípé hvězdy a samotný chrám je postaven na půdorysu ve... číst dál

5.5.2015 Kroměříž + Olomouc

Noc na dnešek parkujeme na maličkém parkovišti v Kroměříži, přímo před vchodem do zámeckých zahrad, které jsou také od prosince 1998 zapsané na Listinu světového přírodního a kulturní dědictví UNESCO jako  komplex nádherných zahrad a arcibiskupský zámek v Kroměříži s mimořádně zachovalými... číst dál

6.5.2015 Polsko

Polsko nás vítá, jak jinak deštěm a naprosto děsivým počasím.

Když si to tak vracím zpátky, tak do Turecka jsme vjížděli v dešti, do Řecka v dešti a do Čech při návratu v dešti.

Tak to vypadá, že se nám to stane tradicí. Nicméně, zatím mě Polsko velmi překvapilo, příjemně. Bohužel nic jsem... číst dál

7.5.2015 Nový Sad

Máme krásný den a od rána svítí sluníčko. Oproti včerejšku není na co si stěžovat.

Ujíždíme regionem Karpaty směrem k městu Nový Sad. V Polsku je to nejmalebnější region. Karpaty se táhnou podél jižní hranice se Slovenskem směrem k Ukrajině. Potom se budeme přesouvat do regionu Malopolsko... číst dál

8.5. 2015

Dukla už je za námi. Ani jsme se nebyli kouknout do Dukelského průsmyku, kde padlo 100 tisíc českých a ruských vojáků. Tehdy bylo i město Dukla skoro zničené, a zachovalo se jen pár staveb. Dneska je to malé městečko a my máme málo času. Ujíždíme směrem k hranicím s Ukrajinou a kousek od ní... číst dál

9.5.2015 Zamošč

Vjíždíme do kraje Malopolsko a města Zamošč – jednoho z nekrásnějších starých měst Polska, alespoň takto to popisuje průvodce, ale je pravdou, že toto unikátní město je opravdu krásné a jako takové bylo v roce 1992 zapsané do seznamu UNESCO. Polsko nemá tolik památek na seznamu, ale Zamošč je... číst dál

10.5.2015 Lublin

Lublin, další město na naší cestě, které bylo vždy jedno z nejvýznamnějších měst v Polsku kvůli své strategické hraniční poloze. V roce 1569 zde byla podepsaná Lublinská dohoda, která spojila Polsko a Litvu a vznikl tak největší stát tehdejší Evropy. Kazimír Veliký postavil v r. 1317 na pahorku... číst dál

11.5.2015

Dojíždíme do maličkého zapomenutého městečka Bialystok.

Parkujeme přímo u kdysi krásného zámku, který, jak jsme se dočetli, dneska nikdo nechce. Zámek, palác Potockich má několik rybníků a nádrží s vodou přímo v areálu, ale je velmi zdevastovaný a v dost neutěšeném stavu.

Jak čteme... číst dál

12.5.2015 Litva

Vjíždíme do Litvy. Hranice jsme minuli nikým nevítáni a nikým nekontrolováni. Škoda. Jen se změnila silnice. Z ošklivé asfaltky je najednou perfektní černý nový asfaltový koberec.

Změnily se také domky ve vesnicích. Jsou mnohem chudší, dřevěné a staré. Skoro u každého domu mají krávy, jednu... číst dál

13.5.2015 Trakai

Jižní Litva a její největší symbol, cihlový hrad na jezeře v Trakai.

Tak ten si nenecháme ujít, ikdyž místy je to hodně náročné a stojí nás to oba dost přemáhání a sil. Stále ještě nejsme v pořádku, ale statečně vyrážíme na obhlídku tolik ceněného hradu.

Zajíždíme kousek od hlavní silnice... číst dál

14.5.2015 Vilnius

Dneska už jsme oba dva v pohodě a dopoledne vyrážíme na prohlídku města. Zůstáváme stát na parkovišti u Obchodního domu, doporučujeme, ve městě se nedá skoro nikde zaparkovat, a nebo dost draze. S bydlíkem je to tu problém. Autobus č. 53 nás pohodlně zavezl 4,5 km na okraj historické části... číst dál

15.5.2015 Karnavé

Jedinečné svědectví o zhruba deseti tisících let nepřetržité lidské přítomnosti v Litvě představuje Karnavé nad řekou Neris kousek, 35km od Vilniusu.

Opět, nezbývá než smeknout klobouk nad perfektně upraveným komplexem pěti hradištních vršků s cestičkami, dřevěnými schodišti, odpočívadly... číst dál

16.5. 2015 Lotyšsko

Pekelně se zkazilo počasí. Prší a je pouho pouhých 6°C. Déšť bubnuje na střechu a tak se nám ani moc vstávat nechce. V autě je teploučko a nic nám nechybí.

Dneska bychom měli přejíždět do Lotyšska a tak ještě sedíme po snídani u ranní kávičky a plánujeme trasu přes Litvu s tím, že cestou... číst dál

17.5 2015 Estonsko

Estonsko, nejmenší země z pobaltských republik. Má pouhých 1,4 mil obyvatel na poměrně velké území, ale jak se dozvídáme, většinu pokrývají jezera, mokřady a louky. Přijíždíme k hranicím, opět nikým nevítáni.

Aspoň trocha zájmu z našeho příjezdu by nezaškodila, ale opět, jak jinak prší a tak... číst dál

18.5.2015 Tartu

Dneska máme v plánu druhé největší město Estonska Tartu,  se 100 tisíci obyvateli . Tady je vidět, jak je Estonsko sice velké, ale málo lidí. Nicméně, i když je to jen tak malé město, má několik obrovských nákupních center a tak parkujeme u jednoho z nich, abychom zjistili možnosti internetu... číst dál

19.5.2015 Narva

Zjišťujeme, že sice jsme v zemi jezer a řek, tak tu není voda. Nemáme kde si nabrat pitnou vodu do nádrže, není jediný volně přístupný kohout, jediné pítko a ani, jak později zjišťujeme, voda není na nábřeží. V zemi, kde voda je doslova všude, není kde si jí nabrat. U pump není nikde nic a na... číst dál

20.-22.5. Kousek za Narvou

Dáváme si odpočinek kousíček od Narvy. Pár kilometrů jízdy a stojíme nad řekou Narva, kde je ticho, klid a slušné parkoviště.

Jako bonus je tady velice silný pramen, kam si jezdí spousta lidí do kanystrů pro vodu, tak asi bude pitná. Stojíme stranou, auto máme ukryté na kraji lesa a pár metrů... číst dál

23.-24.5 Joesuu - Narva

Dneska, po dlouhém putování dojíždíme k moři. Teď jsme vlastně ve Finském zálivu v  Baltském moři v přímořském letovisku, kousíček od Narvy – Joesuu a je tady vše za 3 eura. Parkování na celý den je za 3 eura, nafukovací hrad 3 eura, káva v restauraci 3 eura a autobus do Narvy 3 eura. Jsou nějak... číst dál

25.5.2015 Joesuu - Narva

Krásný den a tak po dlouhé době sundáváme kola a ujíždíme podél pobřeží do dáli.

Dlouhá pláž, která se táhne mnoho kilometrů.

Beru sebou do baťůžku na svačinku jablíčko a termosku s čajem.

Cestou zpět jedeme kousek městem Joesuu, kde parkujeme.

Přepychové domy, veliké zahrady a... číst dál

27.5.2015 Toila

Brrr, počasí se opět velmi zkazilo a průběžně, prší, mrholí a fouká studený vítr.

Jelikož jsme kousek od pramene vody, večer jsme ještě udělali kompletní očistu sebe i autíčka a vracíme se dotankovat vodu do všeho, co máme. Těch pár kilometrů zajížďky se nám vyplatí. U pramene je zase cvrkot... číst dál

28.5.2015 Vodopád Valaste

Ráno vyrážíme do překrásného parku.

Včera jsme zaparkovali kousíček od moře na velkém parkovišti, které je v sezoně placené.

Aspoň se to domníváme, protože jsou všude cedule s parkovným.

Nicméně, kousek výš, v areálu parku je ze staré letní vily škola a ta má veliké parkoviště, kde se... číst dál

29.5.2015 Saka Mois

číst dál

30.5.2015 Liimala - pěkné místo u moře

Přejíždíme jen o pár kilometrů na velké bezvadné parkoviště u Liimala, kam by se vešlo i několik bydlíků, hned u moře.

Určitě by to fungovalo i takto, na tom minulém parkovišti, Saka Mois si nanosit vodu v kanystrech do nádrže a tady parkovat na noc i na pár dnů bez placení. Kousíček je... číst dál

31.5.2015 Rakvere - Kunda

Končí první měsíc naší letní cesty a jsme stále ještě v Estonsku a dost se couráme. Ostatně i tak to máme naplánované. Dneska jsem také udělala finanční součet a zase jsme jako posledně nejvíce peněz utratili za rychlý přesun do cíle a zároveň do začátku cesty podél moře směrem k Polsku.