13.6.2016 Arna u Bergen - Norsko

Dnešní den by se dal v pohodě nazvat, dnem mýtného a vodopádů. Sluníčko nás budí do přepychového dnu. Hned po výjezdu, pár metrů od parkoviště je mýto.

Ono nestačí, že jsme platili při jízdě k vodopádu snad 300m od parkoviště, my ještě platíme, když jedeme zpět a zase stejnou částku, 43 NOK.

Nestačíme se divit, ale už jsme to vzdali. Nenecháme si pobyt zde zkazit permanentními platbami.

Musím poctivě uznat, že parkoviště jsou parádní, čistý a perfektně upravený. Pokud přispíváme a jak předpokládám, že ano,  na odpočívadla a neuvěřitelné kilometry tunel a kilometry mostů, tak nám to až tak hrozně nevadí.

Faktem je, že dneska jsme platili celkem čtyři mýta a pokud vezmu v potaz ještě tankování plné nádrže, no, začíná to být zajímavé. Dneska se také potvrdila oproti minulému týdnu rada, že v neděli večer a v pondělí je nejlevnější nafta.

Měli jsme kliku a opravdu jsme dopoledne natankovali za velmi krásný peníz. 10,68 NOK za litr nafty. Odpoledne už se všude vyhoupla na 13,40 a podobné částky.

Skoro všude stejně, plus mínus pár haléřů. My bychom museli už tankovat ať byla cena jaká koliv.

Už jsme byli skoro na dně a tak nebylo o čem rozvažovat. To, že jsme měli kliku nás ohromně potěšilo. No a vodopády, tak ty nás dneska provázely celý den. Jeden krásnější než druhý. Dokonce u jednoho jsem se pomalu vykoupala za jízdy.

Viděli jsme z dálky oblaka vodní tříště a já, samozřejmě stažené okénko, že si vodopád vyfotím.

Během sekundy jsem byla jako vodník i s fotoaparátem.

Po poledni zastavujeme na oběd, vybrali jsme si hezké odpočívadlo .

Zdenda, velký to rybář, byl včera večer opět úspěšný a chytil dvě výborné ryby, které jsme si hned upekli na grilu k obědu.

Byly výborné a místo, super. S grilem na stůl jsme udělali dobře. Tady by byl také problém udělat ohýnek a grilovat ryby. Nešlo by to.

Dokonce na velké, čisté toaletě, samozřejmě s toaletním papírem a mýdlem, tekla tak vařící voda, že jsem se po chvilce váhání pustila do prádla.

Skvěle posloužily velké modré lavory na nádobí a za chvíli jsem měla vypráno. Nechtěla jsem dělat ostudu a tak jsem trička pověsila do sprchového koutu, klasicky, jak to dělám, když je zima. Zdenda mezi tím ugriloval ryby a můžeme obědvat.

Prádlo do odpoledne pěkně vykape, díky aviváži provoní celý vnitřek a do rána budu mít vše suché. Jen chobotnici, kde mám samé ponožky, mám u sebe na tyči v kufru. Ta tyč na prádlo, co mi Zdenda nainstaloval do kufru a do sprchového koutu, tak ta tyč se mi velmi osvědčila.

Scenerie jsou úžasné a oběd na tak krásném místě, stojí za ty pitomý peníze za mýto.

Já vím, jsou to samé superlativy, ale ono to bohužel v Norsku jinak ani nejde. A pokud se vydaří den, svítí sluníčko a je jen sem tam občas mráček obláček, tak ta úžasná příroda, vypasené ovečky, parádní domy a vše okolo nám bere dech.

Nemůžeme dělat nic jiného, než to vše okolo nás obdivovat.  Ale aby to nebyly jen a jen samé superlativy, tak hezky pěkně zpět, nohama na zem.

Tady na parkovišti někdo prodává krásné, čerstvé jahody za totožnou cenu jako jsem je viděla v prodejně. Je tu vše, jahody pod slunečníkem, cena, kasička. Jen si vybrat.

Mistička je maximálně půlkilová a cenu násobme třemi. Holt, i s tím se tady musí počítat a je dobré se na takové šoky psychicky připravit a zbytečně si tím nekazit tu nádheru okolo. Holt si ty jahody nedáme a je to.

Jedeme opět boční silnicí, co silnicí, silničkou.  Odklonili jsme se ze silnice č. 13 a Zdenda to vzal opět přes jakýsi průsmyk.

Stoupáme do výšin úplně zapomenutým krajem a padáme do hlubokých roklí. Opět další vodopády a divoká řeka s úžasně čistou vodou na dně.

Sem tam, občas krásné baráčky, domečky. Jedeme okolo Hardangerfjord směr Bergen. To je cíl naší cesty pro tuto oblast.

Vjíždíme do dalšího tunelu a podle navigace víme, že nás čeká poměrně dlouhý most. Ovšem to co nás v tunelu čekalo, to se hned tak nevidí.

Kruhový objezd. V tunelu, ve skále vybudovali norci kruhový objezd a ještě jak pěkný.

Modře nasvícený, jen zíráme.

Vjíždíme na další úžasný most s výhledem do dáli. Vše je pro nás tak neskutečné, že už ani nevnímáme další platidlo, které zrádně číhalo na konci mostu, protože, než nám to došlo, tak jsme opět v tunelu a u dalšího modrého kruhového objezdu ve skále.

Jsme z toho celý per plex a i Zdenda, který už po Evropě jako profesionální řidič viděl leccos, tak tohle je i pro něj něco úžasného.

Pozor, tady jezdí kamiony, takže kruhový objezd musí být tak velký, aby sem vešly. Smekáme klobouk.

Dojíždíme na kraj Bergenu, který je před námi a tam pojedeme zítra.

Stojíme na velikém parkovišti u nábřeží a parkovišti jachet. Já jsem v klidu ještě vyhodila na poslední sluníčko trička na dosušení. Zdenda jde rybařit a než jsem stihla po večeři umýt nádobí, málem chytil velkou rybu, ale bohužel, vyvlékla se a utekla.

Kolega rybář říká, že musela mít kolem pěti kil. Škoda, ale bude jiná. Tahle si svobodu tvrdě vybojovala a tak ji jí přejme.

Zítra jestli bude svítit po ránu sluníčko, zadělám na buchty ke kávičce a než odjedeme, budou hotové.