do 29.03.2024

24.12.2016 Benátky - Itálie

Vánoce, vánoce přicházejí, zpívejme přátelé.

My jedeme opět do Benátek a v dnešním plánu je prozkoumat vodní cestu, tu nejdelší a v poklidu jít pěšky zpět na autobusové nádraží a domů. Řízky jsou připravené, bramborový salát se chladí pod autem a nám nic nebrání v tom, jít na potulku po Benátkách.

Spousta lidí Benátky nemusí a nemá na ně dobré vzpomínky. Spousta lidí by sem už nikdy nejela. Je to škoda a musím se Benátek zastat. Strašně moc záleží na tom, kdy se zde ocitneme a co očekáváme. Pokud se do Benátek vydáme v plné sezoně, tak jsou zde mraky turistů, stejně jako ti, kteří nadávají, tak proč to odsuzovat. Pokud netoužíme projet se gondolou za 80 Eur a spokojíme se s městskou vodní dopravou, tak není jediný důvod odsuzovat drahotu, kterou cena za tři čtvrtě hodinu projížďky představuje. Pokud si nezamaneme dát nejdražší kávu na světě, na proslulém náměstí sv. Marka, tak si dáme vynikající kávičku za běžnou cenu na jiném, kouzelném náměstí a nemusíme se rozčilovat nad drahotou, nad spoustou lidí a nad tím, že se nám zdá něco drahé víc, než je zdrávo.  Ale to jsem odbočila od tématu, na které bude spousta času jinde a jindy a pokusím se představit Benátky i v trochu jiném světle.

My jedeme pár stanic autobusem, který má zastávku nějakých 200 m od našeho kempu, na kraj Benátek. Velké autobusové nádraží a přístaviště snad všech linek vodní dopravy Piazzale Roma.

Dneska jsme si vybrali tu nejdelší trasu a projedeme si celý Velký kanál až na zastávku Giardini nebo ještě dál na s. Elena. Opět je výborné a velmi doporučuji mít sebou průvodce, aby člověk alespoň věděl na co se to kouká.

Pro ty zvídavější je vynikající dokument V útrobách měst – Benátky / Discovery – Channel / ke stažení na Uložtocz - zdarma.

Benátky, nádherné Benátky. Jsme tu již potřetí a pokaždé objevujeme nové místa, nové paláce, nové náměstí.

Pokaždé se dá objevit něco nového, něco krásného. Benátky mají bohužel i mnoho problémů, které se zodpovědní lidí snaží řešit. Jsou to hlavně permanentní povodně, klesání domů, pokles populace trvale bydlících obyvatel, počty turistů, kteří již dávno překročili únosnou míru.

Benátky jsou vlastně město, vybudované a stojící na 117 ostrůvcích. Velký kanál – Canal Grande se táhne jako had téměř celými Benátkami a už v 15 století byl označen jako „nejkrásnější ulice na světě s nejkrásnějšími domy“.

Kupujeme si lístek na vodní autobus za 7,5 Eur na tu nejdelší trasu a tak jak pojedeme po Velkém kanálu, máme spoustu času si prohlédnout jeden přepychovější palác vedle druhého. Bohužel, dnes hrozí, že velkolepost Benátek zničí povodně, sůl, lodní motory, turismus.

Některé části města jsou téměř permanentně zatopené. Je nutné si uvědomit, že celé město stojí na měkkém sedimentu, který se stlačoval a nanášel po mnoho milionů let. Geologické tektonické vrstvy pracují v neprospěch Benátek, stále ohrožují město a tak se hydroinženýři snaží ochránit Benátky od postupující katastrofy.

Benátky od 18 století poklesly o 80 cm. Což je velmi špatné, a tak jak se město propadává, budovy čelí obrovským problémům díky slané vodě. Nejvíce ohrožené jsou vysoké zvonice.

Jak jsem se včera zmínila o věži na náměstí sv. Marka, která spadla a byla znova postavena, tak tato věž je velmi pečlivě sledována a rekonstruována. Věž se stále propadá, praská a její základy jsou neskutečným způsobem zpevňovány.

Titanové popruhy drží základy v pevném objetí a pohyb věže je neustále monitorován a sledován. V ohrožení je také 400 benátských mostů. Jedná se o to, že jak plují lodě kanály, víří vodu a ta vymývá maltu, který mnoho staletí držela kamenné bloky na svých místech. Proud zvířené vody od motorových člunů narušuje maltu a pronikne i sebemenší trhlinkou. Tak se stane, že zvířená voda dokáže vymlít maltu, vytvořit dutinu a způsobit zborcení mostu, domu. Je toho mnoho s čím Benátky bojují.

Záplavy, ke kterým dochází vždy za vysokého přílivu, se nazývají „acque alte“. Existují tu tři hlavní typy záplav, mořskou vodou, vodou vystupující z kanalizace a vodou prosakující z podzemí. Změny klimatu jsou dalším, možná největším problémem Benátek.

Vědci, hydrologové a spousta jiných odborníků v katastrofické části předpovídají, že díky oteplování se moře vzedme o dalších 60 cm a učiní tak město neobyvatelným.  Povodně k Benátkám patří od jejich vzniku, ale nikdy nebyly tak katastrofální, nikdy nebylo tolik negativních vlivů v akci najednou.

Pc240018

Veškeré domy, věže, mosty stojí na tisících dřevěných pilířích, které byly před mnoha staletími vykácené na pevnině. Jak se stane, že dřevo neshnije? Je to způsobeno tím, že dřevo je zaražené v bahně, které ho jakoby hermeticky uzavře a nepustí ke dřevu vzduch, který by způsobil, že dřevo začne hnít.

Bohužel, dříve po kanálech pluly pouze lodě, které neměly motorový pohon, gondoly a různé bárky a lodě poháněné výlučně ručně. Jak už jsem se zmínila, motory lodí rozvíří v kanálech bahno, které pomaličku odhaluje kmeny a dřevěné kůly a ty začínají hnít.

Pc240045

Je to hodně složité. Nelze moc omezit příliv turistů, kterých je ročně na 16 miliónů. Nelze moc omezit vodní dopravu, na které je celé město závislé.  Jako jeden z možností, nebo další pokus o záchranu je Moseho projekt. Je to systém ohromných 78 mobilních protipovodňových bariér. Bariéry budou postupně instalované na třech největších přístupových lagunách a budou vztyčeny při průměrném vzdutí vody o 1,1 m. To se zde momentálně děje tak pětkrát do roka a intervaly se zkracují. Bariéry jsou ohromné kvádry, bloky betonu zasazené do sebe o vztyčené proti proudu. Laguny by tak měly být chráněny proti velké vodě a zároveň by měly být ochráněny celé Benátky.

Zatímco jsme si tak hezky popovídali o problémech Benátek, my jdeme zpět okrajovou částí města, která není tak vyhledávaná a jsme mnohdy na náměstí úplně sami.

Spousta krásných domů je úžasná.

V maličké, příjemné zapadlé restauraci si dáváme výbornou kávu a odpočíváme.

Za chvíli se smráká a my už jsme skoro zpět na autobusovém nádraží. Tady je nutné vědět jen číslo autobusu a jedeme zpět domů.

Čeká nás slavnostní večeře. Je ještě spousta času a vyhřátý bazén, sauna a vířivka je ohromná výzva.  Jsme v bazénu sami a užíváme si pohodičku. Večer přijeli kolegáčkové, tak jsme se trošku rozrostli do stran.

Andulka zítra odjíždí a my zítra ukončíme pobyt v kempu. Bylo to fajn, ale pro náš styl života, poněkud drahé.

Přejeme všem krásné Vánoce.