3.3.2017 Maceráta + Abbazia di Fiastra - Itálie

Krásné ráno a milá návštěva. Sice jen na chvilku, ale aspoň, že tak. Paní Jana si všimla našich vlaječek a přišla nás pozdravit. Žije v Itálii už 25 let a na její výslovnosti to není znát. Velmi si vzpomínám na pár známých, kteří se po revoluci snažili uchytit v cizině a pak, když se po dvou letech vrátili, tak komolili jazyk, až by jeden plakal. Samozřejmě, všechny kolem sebe přesvědčovali, jak se rychle rodný jazyk zapomíná. Holt, čím větší hlupák, tím je schopen tvrdit větší blbosti. Každopádně, paní Jana pospíchala a tak setkání a popovídání bylo kratičké. Tak ještě jednou, zdraví do Motelupone a jedeme dál.

Dneska bychom měli mít nejdříve zastávku v Maceratě, slavném a hodně starém městě.

Z výšky vypadá město úžasně. Parkujeme kousek za městem, protože není kde zaparkovat. Všude je to tu uzoučké a parkoviště jsou opravdu jen pro osobáky.

Každopádně za městem je místa dost, bereme svačinku, zabezpečujeme Flíčka a hurá do uliček. Starobylé město obklopují mohutné hradby a na některých místech jsou hradby jakoby porostlé domy.

Kouzelné balkonky a různě poslepované a přilepené přístavky a přílepky k domům nás ohromují.

Každý dům je jiný a skvostný. Uvnitř je to jedna úzká ulička vedle druhé.

Proplétáme se jimi a několikrát obcházíme a procházíme celým starým městem.

Ono není nijak veliké, ale celé je na kopci, takže dolů, nahoru, dolů a zase nahoru.

Centrem je samozřejmě náměstí se svojí tradiční a italsky klasickou hodinovou věží.

Tady mají dokonce orloj. Bude poledne a domníváme se, že by v poledne mohlo být na orloji nějaké představení. Po dlouhé době si dáváme kávičku, hezky na sluníčku a na krásném místě.

Hodně si vybíráme, kde si kávu dáme. Musí to být krásné místo, teď na sluníčku, musí být dobrá nálada a pohodička a musí být na co koukat.

Tady je vše a bude možná i představení. V poledne se rozezvučel orloj a vykoukly na nás postavičky tří králů a anděla.

Aspoň na dálku se domníváme, že to tak je. Kousek od nás, je  velmi stará Loggia dei Mercanti na jejíž část navazuje další z mnoha mnohem mladších paláců. Loggia je z roku 1560 a sloužila kupcům, kteří projížděli městem.  Kupci mohli pohodlně rozložit své zboží a předvést je místním měšťanům.

Zkrátka, Macerata je velmi krásné městečko, které nám bere dech. Obzvláště, když vidíme, jak se do uzoučké a křivolaké uličky noří linkový autobus. To se teda hned tak nevidí. Domníváme se, že šířku autobusu tu speciálně upravují pro místní uličky.

Faktem je, že skoro nikde nikdo neparkuje, protože už by nikdo další neprojel. Uličky jsou skoro všechny nějakým směrem průjezdné a občas se vynoří auto nebo motorka z těch nejnemožnějších míst.

Kupodivu to tady nepůsobí nijak rušivě. Spíše nás to udivuje a občas jen tiše zíráme. Tak, spousta domů je neskutečně odřená, okapy různě pokroucené a na zvlášť úzké uličce je vidět, jaký auto lak je zrovna v kurzu.

Krása a moc se nám Macerata líbila, a pokud mohu, vřele doporučuji si tu udělat na pár hodin zastávku.

Hned kousek od Maceraty je náš dnešní cíl a to prastarý klášter Abbadia di Fiastra. Klášter je považován za nejvýznamnější prosperující opatství a je jedním z nejcennějších a nejzachovalejší staveb z cisterciácké architektury v Itálii.

Přijíždíme do přírodní rezervace parku Abbadia di Fiastra kde je několik ohromných parkovišť a i zavřené velké stání pro bydlíky s plným komfortem.

My si stoupáme na velké parkoviště a jdeme na výlet. Samozřejmě, prohlídka překrásného kostela je jako první. Kostel byl postaven na zbytcích původního kostela a jeho stavba začala v roce 1142.

Ohromná katedrála, kde je původní strop v přední části a pak už je dřevěná střecha. Cisterciáci stavěli kostel téměř 60 let a vytvořili zde funkční společenství, které si žilo svým životem.

Bohužel, tak jako mnoho jiných klášterů se nevyhnulo drancování a vypalování. Opatství postupně upadalo a z původního, poměrně vysokého počtu mnichů jich tu je nyní 23. Kupodivu, jsou to mniši osvícení, protože po celém areálu je možné chytit volnou a poměrně slušně silnou wifi síť. Můžeme vložit do stránek uplynulé dny, kdy jsme měli jen náš internet, ale toho je stále málo a na stránky použít nejde. Nádherný kostel je chloubou celé oblasti a hlavně, je tu několik velmi hezky upravených pěších tras na výlety.

Můžeme si vybrat z několika délek, ale nesmí se tu používat kola. Překrásný park se probouzí k životu a je vidět ohromné péče, která je tu všemu věnována. Všude je čisto a pořádek.

Nikde se neválí papírky a veřejné toalety jsou v naprosté čistotě. Jsme velmi mile překvapený a využíváme posledních slunečních paprsků a jdeme na túru. Je sice chladněji, ale krásný závěr dne.

Potkáváme spoustu rodin s dětmi a starších návštěvníků na procházce. Všichni se velmi pěkně zdraví a tak to naše buon giorno velmi zhusta používáme.

Samozřejmě, všichni poznají, že nejsme Italové, ale o to větší je radost z naší snahy.