13.3.2017 Bolona - Itálie

Včera se Zdenda snažil přijít na kloub nové aplikaci Facebooku. Bohužel, po třech letech používání naší adresy bydlikemevropou, se naše jméno adresy poskytovatelům přestalo líbit a vyzvali nás, buď doložíme, že je to skutečně naše civilní jméno, nebo ať se přejmenujeme na jiné, ale civilní jméno, nebo ať si založíme stránky se svým jménem, ale v jiné kategorii.

Obě dvě poslední varianty jsou špatné, ale bohužel, jiná možnost není a teď v tom máme drobet hokej. Tak se učíme pracovat s novými facebook stránkami a je to nepříjemné, protože jsou sice hezky košaté, dá se v nich dělat spousta věcí, ale zvyk je zvyk a jen bych touto cestou ráda za nás poděkovala Nomádovi, který se nabídl, věnoval nám téměř celé nedělní dopoledne a pomohl Zdendovi s nastavením nových stránek. Nomáde Martine, moc děkujeme. Mimochodem, zajímavý a příjemný kolega a doporučuji se kouknout na jeho stránky. Nomádem.cz.

Z Imoly odjíždíme až po obědě, směr Boloňa. Nakonec jsme zaparkovali u nákupního centra, které se na noc zavírá. Jsme rozhodnutý tu zůstat, a buď nás večer vyhodí, nebo na noc budeme pod zámkem. V pohodě, jenže, ráno nás velmi, velmi slušně přišla vyhodit ochranka areálu, že tady nemůžeme kempovat.

Argument, že se půjdeme jen podívat do města a odjedeme, nezafungoval. Kousek od nás, jak jsme zjistili je velké parkoviště pro bydlíky a za 5 Eur na den, bez noci tu máme auto pod perfektním dozorem.

Celé parkoviště je oplocené a jediný vjezd a výjezd je okolo domu majitelů. Nakonec jsme si nemohli nic lepšího přát.

I kdybychom našli placené parkoviště, méně jak 0,90 Eur bychom za hodinu neplatili, což je tady běžná cena a ještě bychom měli nehlídaného Flíčka.

Takže jsme nakonec byli velmi úspěšný. Sundáváme konečně po velmi dlouhé době kola a jedeme do historického města. To je od nás nějakých 8 km a jede se přímo parádně.

V Itálii je úžasné to, že všichni jezdí nebo jezdili na kolech. Všichni, co mají auta, kdysi na kolech jezdili a tak přesně ví, jak se cyklisti chovají nebo mohou na silnici zachovat. Cyklisti jsou tady dost chráněný a řidiči aut si dávají veliký pozor.

Za celou dobu, za tři měsíce putování po Itálii, jsme neviděli jedinou kolizi auta s cyklistou. Řekla bych, že jízda na kole je tu velmi bezpečná a jediný problém pro všechny italské účastní silničního provozu, jak by se dalo říct, jsou cizinci na kolech.

Ti jsou svázaný obecně platnými předpisy fungujícími v celé kulturní Evropě, ovšem kromě Itálie, a ty dodržují.

Jenže, tady platí úplně jiné předpisy, které vlastně ani předpisy nejsou. Spíše to jsou takové obecně a historicky daná pravidla, které může pochopit jen místní. My se v pohodě proplétáme uličkami tak úzkými, že když mě předjíždí auto, mám obavy a to ani nemluvím, že jsem se dokázala nacpat do uličky pro auto i s městským autobusem, ale vše je tak nějak v pohodě.

Nejlepší je pověsit se za kolo nějaké místní Italky a jet za ní. To pak už vůbec nemá chybu. Suverenita, s kterou se proplétá dopravním chaosem, je neuvěřitelná. To by žádný cizinec nezvládl.

Jinak Bolona díky své poměrně velké rozloze je tak nějak dost nezajímavá. Staré město je vlastně jen hlavní náměstí, kde je ohromná katedrála – bazilika. Boloňská bazilika je pátá největší bazilika na světě a je opravdu veliká.

Působivý interiér je úchvatný. Vstup je volný, jen za fotografování se musí zaplatit 2 Eur. Což jsem netušila a až když jsem měla vše vyfoceno, přišel ke mně pán a velmi decentně mě upozornil a požádal o uhrazení částky.

Není to žádný problém. Ovšem, překvapilo mě, kolik mužů si zapomene sundat klobouk, nebo kulicha a kšiltovku.

Během chvilky pán, co uvnitř kontroluje pořádek, několika mužům ukázal na pokrývku hlavy a naznačil, aby jí sundali. Středobodem Boloni je piazza Maggiore se sbírkou úchvatných paláců.

My si dáváme na náměstí svůj oběd a ještě se projíždíme bočními uličkami historické části města, které jsou občas nebetyčně ucpané anebo zase úplně prázdné.

Odjíždíme z Boloni do Modeny, dnešního cíle. Dneska je Via Emilia, hlavní prastará silnice, plná povětrných ženštin. Spousta dívek se nabízí k prodeji a mohu říct, že některé jsou velmi krásné.

Dneska taky po čase tankujeme plyn. V pohodě a bez problémů nám prodali plyn. Pro případ potřeby tady jsou souřadnice.

Tato čerpací stanice je také v seznamu Plynových čerpacích stanic, které máme v kapitole RPC – Itálie plyn, kterou Zdenda vytváří a doplňuje.

V Modeně nás zítra čeká UNESCO památka, překrásná katedrála, která se svojí úchvatnou architekturou zasloužila o zápis na prestižní seznam památek.

Parkujeme v klidu a pohodě na velikém parkovišti u sportovního stadionu, kousek od katedrály.