do 22.04.2024

16.5.2017 Poznaň - Pl

Dnešním cílem je Poznaň, která ve skutečnosti byla hlavním městem polského státu. Samozřejmě, v dobách vzniku, což je někdy kolem 9 století.

Staré město leží vlastně už kousek stranou, původní osady na ostrově Tumski, kam se za chvíli podíváme. Staré město vzniklo až rozšířením původního opevnění a díky rozrůstajícímu původnímu obyvatelstvu. Nedlouho poté se začala na ostrově Tumski stavět první katedrála.

Nicméně, my parkujeme kousek od Starého města ne velikém parkovišti, které je vhodné i pro nepočítaně bydlíků. Parkovné na celý den a noc 5 Zl je hodně slušné a není potřeba jezdit městem a hledat kde zadarmo zaparkovat. Většina parkovišť je placená a tady jsme kousek od Rynku. Ještě jsme postavili našeho Flíčka tak, aby na něj bylo pěkně vidět.

Staré město s překrásnou radnicí je úžasné. Opět tu máme krásné domy, přepečlivě opravené a zrenovované. Jen předešlu, za 2. světové války zde osvobozovací boje trvaly měsíc a některé části města byly tak zničeny, že se je již nikdy nepodařilo obnovit.

Takže opět musíme jen smeknout nad obrovskou a úctyhodnou prací polských památkářů, historiků a všech lidí, kteří se podíleli na obnově zničeného města. Samozřejmě, musíme vidět tu ohromnou spoustu peněz, co celá obnova stála a podle mne, stále stojí. Vidíme hodně opravovaných budov, nebo zrovna opravených. V ulicích jsou sice vidět staré a už dávno vysloužilé tramvaje, ale tady možná máme důvod, proč půl milionové město má veřejnou dopravu z dob dávno zašlých. Ovšem vše je vyváženo nádhernými parky a samozřejmě, velkou odpočinkovou zónou u řeky. Na to si Poláci hodně potrpí, pěkné odpočinkové parky na březích řek, které najdeme skoro v každém městě, které má řeku. Mohutná schodiště až do vody, spousta laviček a hřišťátek. Posekáno, upraveno, čisto.

Starý Rynek byl založen kolem roku 1253 společně se Starým Městem. Renesanční radnice je opravdu skvostná. Její 61 m vysoká věž je sice mnohem pozdějšího data, tak jako nynější radnice je mnohem mladšího data, ale to nic nemění na její kráse. Vše korunuje zlatá polská orlice s korunkou na hlavě.

Údajné 2 m rozpětí křídel není ze země vůbec patrné.

Hlavní průčelí je tvořené třípatrovým podloubím.  A pak už tu máme překrásné měšťanské domy.

Bohužel je dneska pod mrakem. Je sice teplo, ale vypadá to, že každou chvíli začne pršet. Mrzí mě to, protože fotky jsou veskrze temné, tak jako obloha nad námi. Párkrát se za den ukázalo sluníčko, ale žádná velká hitparáda to není. Za rynkem máme královský hrad.

Mohutná stavba se nazývá také poznaňský hrad, ale nad vstupní branou je nápis Zámek Przemysla. Takže si každý může vybrat co jeho srdéčku je blízké. Mě se líbí královský hrad, to zní vznešeně. Královský hrad byl tolikrát přestavován, bořen a znovu přestavován, že už dneska má daleko do původní podoby.

Lépe dopadl neorománský zámek dokončený roku 1910. Za 5 let tu pro německého císaře Viléma II postavili mohutný zámek, který neprošel žádnými úpravami a jako jeden z mála utrpěl za války minimum škod.

Zajímavostí je, že po první světové válce byla v budově zřízena Matematická fakulta Poznaňské univerzity, a právě studenti z této fakulty prolomili Německý šifrovací kód Enigma. Paráda.

V Poznani je toho hodně k vidění a pokud bychom se chtěli opravdu Poznaní projít, stačí nahlédnout do fotogalerie dnešního dne.

My už se, ale přesuneme kousek dál na původní ostrov Tumsky kde, jak jsem už říkala, vše vzniklo. Postupně, jak se rozrůstalo Staré město, se obchodníci a obyvatelé z ostrova stěhovali a tady vlastně zůstali jen církevní budovy.

Všemu dominuje nádherná a monumentální poznaňská katedrála. Původní gotická stavba se dvěma věžemi až v pozdějších úpravách získala tolik známé barokní špičky věží.

Katedrála byla v roce 1945 velmi těžce poškozena a její rekonstrukce trvala 11 let. Současná výzdoba není původní, ale svezená z různých kostelů z celého Velkopolska.

Nejkrásnější je Zlatá kaple, kde jsou ostatky prvních polských králů.

Kostel je opravdu nádherný.

Krásná vitrážová rozeta nad vchodem.

Deskový dřevěný oltář potažený zlatem. Je na co se koukat a co obdivovat.

A opět tu máme překrásný park se spoustou laviček. Klid a pohoda.

Pomalu jdeme městem zpět k autu a nejenže jsme opět ucaprtaný a pekelně unavený, ale hlavně, máme z dnešního dne velmi dobrý pocit. Ve městě jsme strávili od oběda do večera nějakých 7 hodin chůzí a poznáváním.

Pokud bych mohla, s dovolením, tak za nás dva, Poznaň by bylo škoda vynechat.  Zkrátka, každý cestovatel by měl Poznani věnovat jedno odpoledne a pokud se tak stane, určitě nebude zklamaný.