do 19.04.2024

19.7.2019 Faviéres - Francie

Městečko Faviéres nám poskytlo útočiště a skvělé místo na stání.

Včera bylo celkově ošklivo, pod mrakem, a tak i fotky nejsou nic moc.

Zdenda akorát sháněl novou duši na kolo, a holt jsme měli malou jízdu po obchodních domech, spíše po velkých potravinách, protože tady žádné větší nákupní centra nejsou a bohužel, neměli jsme poslední dny kliku ani na nějaký větší sport nebo ještě lépe, cykloprodejnu.

Jezdí tady tolik kolistů, ale najít cyklo prodejnu je potíž. Tak jsme uspěli až v Carefouru a stejně Zdenda nemá přesně co chtěl, ale aspoň něco.

Parkujeme na úplně novém parkovišti u kostela, v maličké vesnici, kde jsme sami.

Na noc jsme stáli poněkud stanou, abychom na sebe zbytečně neupozorňovali a abychom nepřekáželi,

ale před odjezdem na kola Zdenda přeparkoval, zase abychom byli co nejvíce na očích.

Nicméně, dopoledne se přihnala velká přeháňka a ta nás hodně zdržela. Zdenda naplánoval trasu z Faviéres směrem k řece Somma a tam se napojíme na cyklostezku do městečka Abbeville.

Tušila jsem, že bude problém, ale faktem je, že já ho na této trase měla poněkud větší, než jsem očekávala. Zkrátka, celá trasa byla skoro 60 km a to je na můj vkus docela hodně.

Hlavně, polovinu cesty foukal nepříjemný, poměrně chladný protivítr, což na elektrokolech není až takový problém, ale já si zapomněla svůj obligátní šáteček a zkrátka, když jsem si vzala bundu, tak mi bylo horko a bez bundy zase chladno, prostě, vše špatně.

Trasa vedla krásnou krajinou, podél řeky se spoustou odpočívadel, takže, nebyl žádný důvod ke stížnostem, ale mě to tentokrát nějak nesedlo.

Město Abbeville je obyčejné město se směsicí moderní a starší výstavby. Jediné, co mě opravdu zaujalo je nádherná katedrála Saint-Vulfran Church.

Je to krásná, impozantní ukázka gotického stavitelství.

Na místě kolegiátního kostela Saint-Vulfran stál původně farní kostel pod záštitou Notre-Dame.

V 12 století se zde nalezly ostatky sv Wulfram Sens a byla založena  kapitola šestadvaceti kanovníků . Kostel pak dostal jméno Saint-Vulfran.

Následná éra prosperity umožnila místním vládcům a majitelům města a okolních panství realizovat nádhernou gotickou dostavbu a výzdobu tohoto kostela.

Kostel byl dál dostavován i za podpory krále a až v roce 1502 byl téměř dokončen.  Za 2 světové války , během bitvy o Francii , 20. května 1940, Abbeville bylo tvrdě Němci ostřelováno což vyvolalo masivní požár jak celého města, tak této nádherné katedrály.

Zhroutila se celá střech a zůstal stát jen začátek hlavní lodi a věže v průčelí. Do nynějšího stavu bylo vše obnoveno až v roce 1998.

No a my se můžeme vrátit vlastně téměř stejnou cestou jako jsme přijeli. Bohužel, ve Francii moc cyklotras není a ty co jsou, tak většinou jsou strašně moc dlouhé, oblastní.

Takhle, říkám to špatně, ve Francii je strašně moc cyklotras, ale jsou většinou na několik dnů s minimem okruhů. Většinou můžeme jet jednou cestou tam a tou samou zpět. V kategorii RPC – Rady porady na cestu – Jedeme na kolech jsem začala vkládat odkazy na cyklostezky v zemích, kudy projíždíme a se kterými máme konkrétní zkušenost.

Jediné, co bych v této chvíli mohla doporučit je, zajímat se o infocentra, ty mají velmi dobře zásobené různými mapami a hlavně, regionálními cyklotrasami. Tak to děláme my a funguje to. Další důležitá věc je, že Francouzi jsou velmi ohleduplní, pokud se dostaneme na silnici.

Cyklotrasy-calais

Nepředjíždějí, když je to nevhodné, dají nám na čas a když se zamotáme a odbočíme bez ukázání směru, jsou v dostatečné vzdálenosti a ohleduplně čekají až odjedeme, projedeme a konečně zmizíme, zkrátka, pokud jsme se dostali na silnici, tak se nebojím. Samozřejmě, ve velkých městech to bude jiná písnička, ale tam se nijak nehrneme a doufám, že zkušenost z velkých měst na kolech mít nebudeme.

Do večera přijeli na naše parkoviště ještě dva kolegové a tak tu nejsme u hřbitova sami. Zítra zase popojedeme o kousek dál.

Dnešní trasa je krásných necelých 60 km.