do 29.03.2024

13.12.2019 Santa Cruz de la Palma - Kanárské ostrovy - Španělsko

Tři dny plavby jsou za námi a my jsme v cíli naší cesty.

Pc130002

Dopluli jsme na nejzazší ostrov Kanárských ostrovů, La Palma. Plavba byla skvělá, nijak valně to s námi nehoupalo, což jsme měli veliké štěstí, protože minulý týden byla prý plavba dost děsná. Talíře lítaly a v baru nebylo nic na policích a vánoční stromeček na baru byl prý přivázaný. Nám akorát na závěr plavby jednou hezky houplo lodí a my, co jsme měli ranní kávičku na stolcích, tak to bylo vše na zemi a my měli po kávě.

Pc130014

Je nás na palubě už pomálu, všichni už vystoupili na ostrovech, co zůstali za námi. Jediné, co mě trošku dělá starost je snídaně, protože snídaně začíná až v půl deváté a my máme být v přístavu už v osm hodin.

Pc130024

Krkolomně, ale snaživě jsem ze sebe vysoukala dotaz na vedoucího paluby, který tam hodně často dozoruje a jak jsem pochopila, jídelnu otevřou dostatečně včas, abychom se stihli v klidu nasnídat. Skutečně, během chvilky je jídelna otevřená a my v poklidu snídáme. Je nás tady celkem pět dvojic, takže opravdu pomálu. Na začátku cesty jsme stáli frontu na tác a teď abychom se v jídelně pomalu hledali. Jsme jediné dvě posádky s obytnými auty. My a Ital a jeho dva psi.

Pc130030

Samozřejmě, regulovčíci pomáhají s výjezdem, protože nám překáží cisterna, kterou nalodili někde cestou, ale my se nemůžeme zlomit vejpůl. Je to na centimetry. Zrovna tak na výjezd je poněkud náročnější, ale jak už jsem psala stále je někde někdo, kdo pomůže, navede nebo ukáže, jak nejlépe vyjet z lodi bez ztráty květinky.

Pc130033

My jsme nízký, ale nic, co by se nedalo při troše opatrnosti zvládnout a pán u výjezdu přesně ukazuje, kudy jet a jak si obloukem najet.

Pc130040

Zdenda si přesně tak chtěl najet, ale je tu spíše pro řidiče, kteří by měli obavy, že výjezd nezvládnou.

Pc130043

Jeli jsme kousek za centrum, kde měl Zdenda vytipované parkování a upadli jsme do postelí a spali a spali spánkem spravedlivých. Jsme úplně vyřízený, ospalí a uondaný. Jak řekla Irča „na dnešní den jsme si naplánovali, být unavený“. Zkrátka, zalomili jsme to do peřin a spíme.

Pc130063

Odpoledne jsme zajeli překontrolovat Lidl a hned vedle Mercadone. Tu jsem si velmi oblíbila na nákup potravin. Kupodivu, Mercadone má totálně vyprodanou zeleninu, zřejmě zásobovací kamion přijel s námi, a ještě nestihli dát zboží na pult. Lidl je ve vyzásobení zeleninou a ovocem o poznání lépe, ale to je tak vše.

Pc130068

Parkujeme kvůli internetu na velikém parkovišti na druhým konci města Santa Cruz de la Palma. Máme na anténu velmi slušný signál, ale nemáme heslo. Tak Zdenda nakonec došel na recepci a poprosil o kód a tak můžeme vše vložit do stránek. Hned u přístavu je Mc Donalds, ale absolutně se tam nedá zaparkovat.

Zítra se půjdeme podívat do města Santa Cruz de la Palma.

Pc130065

Než zvládnu napsat pár slov o prvních dnech na Kanárských ostrovech, tak aspoň jen několik málo řádků, jak se sem dostat. Věřím, že hodně cestovatelů zajímá, jak, kdy a za kolik, tak tady je něco málo informací.

Trajektem na Kanárské ostrovy.

Kanarske-ostrovy-mapa

První je asi výběr přepravní společnosti. Tady máme dvě možnosti. Pokud se nechceme pouštět do nějakých eskapád s objednáváním přepravy na dálku, můžeme využít náš Čedok, kde po prvním dotazu na přepravu nás bude kontaktovat zaměstnanec Čedoku a vše s námi zařídí. Je tam malá provize cca 15 eur, která se vyplatí za klid v duši. My jsme nakonec také zvolili Čedok. Nahlásíme svoje data, specifikace auta, dostaneme fakturu, zaplatíme a do třech dnů máme na emailu doklad o uhrazené částce spolu s potvrzením od plavební společnosti. Je ještě otázka, zda si za příplatek zajistit možnost vrácení lístku nebo přebukování lístku. My jsme toto nevyužili. Cena za trajekt se velmi liší v závislosti na počet lidí a délku auta. Tady se počítá po metrech. 6 – 7, 7 – 8, a tak dál.

Druhá možnost je vše objednat přímo u přepravní společnosti Transmediterránea.

Máme zaplaceno, máme Transport pass a můžeme se směle vydat na cestu do Cádiz.

Trajekt odjíždí vždy v úterý v 17 h už několik let a je velkou otázkou, jestli kupovat lístek až na místě s ohledem na možné slevy. Na dotaz přímo v pokladně v Cadiz nám bylo řečeno, že naopak v den odjezdu cena je o dost vyšší než před měsícem. Údajně to funguje tak, že 14 dnů až tři týdny, podle vyprodanosti trajektu cena klesne a pak se těsně před odjezdem zvedne na mnohem vyšší. Nikdo nám neřekne, kdy klesne a kdy se naopak zvýší. Asi by to člověk musel hodně sledovat, ale pak nám do kalkulací zasáhnou různé svátky, dovolené a všechny naše kalkulace a pečlivě promýšlené strategie jdou do háje a vše je jinak.

Vjedeme do přístavu hlavním vjezdem z ulice Avenida de Astilleros. Tam se pokusíme někde zaparkovat na noc, ale prý je to vysloveně na náladě policie, která je u vjezdu. V tomto bodě je dobré mít pro případ neoblomnosti stráže přístavu plán B a zaparkovat mimo přístav. To samozřejmě, pokud přijedeme o den dříve, ale pokud si příjezd naplánujeme na den odjezdu lodě, není problém s parkováním. Jen je potřeba mít vytištěnou uhrazenou platbu za loď, to co nám pošle Čedok nebo přepravní společnost do emailu.

Policie mávnutím ruky ukáže směr a my jedeme až k malému domečku téměř na konci této části mola kde jsou pokladny a kde nám vydají palubní lístky.

Za domečkem je velké, seřadiště, kde se nás hned ujme další člověk už od plavební společnosti, sebere nám část palubních lístků, jeden strčí za stěrač a ostatní do své složky.

Moc nám toho nezůstalo. Zároveň dostaneme velkou ceduli s jménem ostrova, kde budeme vystupovat a už si nás řadí tak, jak budeme najíždět na loď.

Opět, jsou zde naprosto zvyklý na to, že jim člověk také třeba nerozumí a vysloveně posunky nás nadirigují na místo, kde nás chtějí mít.

Kolegové stojí daleko za námi, protože vystupují hned na prvním ostrově a my až jako poslední, takže na loď najíždíme jako první.

Odjezd je vždy v úterý a v 17 h s tím, že je dobré být několik hodin dopředu už v přístavu s palubními lístky, dvě hodiny jsou povinné podle dispozic. Na oběd už jsme stáli na seřadišti, řazení podle místa výstupu.

Pc100028

Ti, kdo mají nízkou světlost auta nemusí mít vážné obavy. Tím, jak se jako první nakládají na loď přepravní kontejnery a najíždí kamiony na spodní paluby, loď pomaličku klesá a my máme nájezd sice složitější, ale v pohodě. Chce to najíždět na šikmo a zase, regulovčíci pomáhají, navigují a hlídají, abychom si neurvali něco na spodku nebo si nesedli na kufr.

Pc130003

Další armáda regulovčíků nás nasměruje na naše místo.

Pc130030

Měli jsme štěstí a postavili nás na otevřenou palubu, ale to je díky tomu, že vyjíždíme mezi posledními.

Velké a velmi kontraverzní téma je, zda vypínat plyn. Podle mého selského rozumu, by plyn měl být vypnutý, aby případná nehoda nevyhodila půlku lodě do vzduchu. Pak je zde ale častá otázka, proč vypínat, když mám namontovaný duokontrol, revizi plynu a bomb a celé zařízení mi montovala firma, která toto do obytných aut montuje dnes a denně. Tady bych se nerada pouštěla na tenký led, protože nejsem odborník, ale my jsme plyn nechali puštěný. Asi bych tuto otázku velmi vážila s ohledem na stáří vozu, dobu montáže, stáří bomb, a hlavně s ohledem na duokontrol a případně se poradila s odborníkem, s profesionálem.

Tak jsme v pořádku zaparkovali a můžeme jít na palubu pro cestující a zabrat si pro nás nejvýhodnější místo. Místa pro všechny cestující je opravdu dost a není potřeba mít obavy.

Jen doporučuji si vzít s sebou rozdvojky na kabelu s více vstupy, protože zásuvek je pomálu a tak se o jednu zásuvku dělíme my, kolegové a ještě několik dalších okolo nás. Je tu stojan na dobíjení mobilů, ale dobít počítače, baterky do foťáků a tablety je docela problém.

Na nejzazší ostrov La Palma plujeme skoro tři dny a tři noci strávíme na palubě. Kdo chce, může si objednat kajutu, která je poměrně drahá, ale dá se celkem obstojně vyspat na lodi v některém ze salónků.

Spí takto s námi hodně lidí a není to nic ponižujícího a nemusíme se celou noc kroutit na křeslech.  Malá rada, před odchodem mít s sebou sbalenou tašku nebo batoh s výbavou na spaní, nějakým rezervním oblečením, to kdybychom si naprosto nečekaně plácli kus oběda na tričko a tak podobně.

Pc120075

Já si udělala takový to přehled a ten jsme odškrtávali, abychom na nic nezapomněli. Jedná se o to, že po nalodění a před vyplutím se paluby s auty uzavřou a my se tam až do první zastávky na prvním ostrově nedostaneme. Jen bych doporučila, vzít si sebou na palubu něco na zakrytí očí na noc, na spánek. Na palubě se nezhasíná a světlo je protivné. Stačí nějaký šátek, čálka, nebo klasiká noční krytka na oči na gumičku, nebo jen tričko. Zkrátka, mít cokoliv na zakrytí očí. Pak je dobré mít ještě menší batoh na přenášení cenností, když jdeme do jídelny.

Pc120122

Přeci jenom, nechceme přijít o počítač, foťák, mobily a tak podobně a na lodi je první den poměrně dost lidí. Jinak velkou tašku necháváme u křesel nebo na místě, které jsme si pro sebe zabrali.

Někdy loď hodně houpá, proto je dobré mít s sebou zásobu Kynedrylu. V jednom balení je pouze 10 ks a bere se jednou za tři hodiny, pokud to teda hodně fouká a náš žaludek se houpe do rytmu vln, krabička je za den vypotřebovaná.

Pc100083_3

Máme auto na místě, my jsme na palubě a teď zbývá zařídit poslední část a to, získat jakési stravenky. Na této plavbě máme nárok na tři jídla denně, a to vše vyřídíme v recepci, která je na každé větší lodi. Slečna nám na základě našich palubních lístků, které jsme dostali před naloděním v kanceláři společnosti, vydá jakousi kartičku, kde nám v jídelně proškrtávají políčka. Šikovný způsob, jak zajistit, aby nějaký cestující nešel na oběd dvakrát.

Pc110059

Prvním jídlem je večeře, ale až v 20:30. Což ještě není tak zlé, ale na lodi už mají posunutý čas na kanárský čas, který je o hodinu zpět, takže večeříme až v 21:30 našeho času. Večeře je vynikající a nemá chybu. Výběr z několika jídel, ovoce, zeleninové saláty, sladkosti, pití a tak dál.

Asi by bylo dobré říct, jaká jsou pravidla hry v jídelně.

Snídaně jsou 3 jídla a 2 drinks – pití. Jídla – talíř se šunkou a sýrem, míchaná vajíčka s opečenou slaninou, ovocná miska, konflexy s mlékem, jogurty a pudinky, ovoce. Vždy jedna položka je jedno „jídlo“. Na tácu můžeme mít např. Míchaná vajíčka se slaninou + misku nakládaného ovoce + jogurt +  dvě pití – mléko a různá kakaa, ovocné džusy z čerstvých plodů, balená voda, káva, různé fanty Coca-Coly a čaje. Vždy si můžeme vzít jen dva druhy.

Oběd a večeře je vždy možnost 2 jídel + 1 pití + desert.

Za jídlo se považuje salát, který si sami namícháme a naskládáme z připravené nabídky.

Máme zase výběr z několika hlavních jídel tak si vybereme jedno jídlo,

namícháme si salát nebo si vezmeme ještě jedno jídlo bez salátu k tomu desert – pudinky, sladká rýže, jogurty, různé pletýnky a sladké koláče nebo ovoce z velkých košů, vybereme si co chceme k pití včetně piva a jdeme k pokladně, kde nám přeškrtnou políčko a v případě, že chceme pití navíc nebo něco jiného, tak to už hned musíme zaplatit.

Možná to píšu trošku krkolomně, ale na místě se v tom dá docela pěkně vyznat. Hlavně, je tam obsluha, která nám jídlo dává na talíře a ta nám, byť posunky pomůže. Maximálně, když si chceme toho vzít z neznalosti víc, tak ukáže, že to už ne, že je to moc.

Je lepší si z nabídky vybrat více než jim tam půlku nabízeného nechat. Ovoce se nám hodí na večer, nebo na svačinu přes den a proč si kupovat pití, když už jsme si ho zaplatili.

Pc130002

V recepci je možnost požádat o klíč od sprchy. Vždy je jedna kabina, pokoj pro cestující rezervovaná na osprchování. Jen mě překvapila velká opotřebovanost a nehezkost kabiny. Za ty peníze bych očekávala poněkud větší komfort. Maličký prostor dvě úzké postele po stranách a dvě sklopné, regálová otevřená skříň toaletka se zrcadlem místo okna a plastová koupelna se sprchovým koutem se závěsem.  Nic moc, ale vody je nekonečně, je krásně teplá, tak není nač si stěžovat.

Pc130039_2

Pokud se plavíme až na nejzazší ostrov La Palma, měli bychom se psychicky obrnit a připravit na dlouhé čekání mezi připlutím na ostrovy před námi a čekání na další odplutí. Má to pro nás jedinou výhodu. Otevřou se prostory, kde jsou zaparkovaná auta a my se můžeme jít klidně prospat do auta, vyměnit si věci anebo se jen jít převléknout a zkontrolovat, zda je vše v pořádku.

Pejska sebou nemáme, ale jsou tu na horní palubě dva kontejnery plné kotců, kde byly i kočičky. Na tuto palubu se může běžně, a tak se majitelé pejsků a kočiček ke kotcům dostanou kdykoliv, mohou si je vzít ven, nechat proběhnout, spíše projít, samozřejmě na vodítku a čas strávit se svým pejskem.

Krmení si musí každý zajistit sám. Zvíře, které sebou vezeme musíme uvést hned při objednávání palubního lístku. Jen jsem nikde neviděla venčící prostor jako takový, aby si pejsek nebo kočička mohl udělat svoji potřebu. Nepředpokládám, že je majitelé nechávají očůrávat rohy kontejnerů. Jaké má mít očkování a co vše je potřeba je velmi přehledně uvedené na oficiálních stránkách plavební společnosti a přes google translátor si informace převedeme do češtiny a vše se pohodlně dozvíme.