do 22.04.2024

26.2.2019 Hotel Grand Canyon - Francie

Včera jsme stáli na místě, protože a jelikož Zdeneček má problémy se zpracováváním videí z dronu.

Zkrátka, stále nemůže najít vhodný program, který by mu vyhovoval. Toto je také zajímavé, na parkovišti, kde jsme tolerovaný je ještě několik dalších bydlíků, všechno místní, Francouzi. Jeden by řekl, že jim parkovné na parkovišti o pár metrů dál, za pár, 6,5 eur je spíše pro smích, za tak nízkou částku, kde si můžou ještě zdarma natankovat vodu, nebudou riskovat vyhození policií, ale opak je pravdou. Všichni stojí u nás a na parkovišti za řekou není nikdo. Takže, nešetříme jen my.

A dneska už jedeme do nádherného a velmi zajímavého kaňonu Verdon. Pozor, nezaměňovat s Verdun, bojištěm z 1. světové války v Alsasku. Ono se to hrozně plete Verdon a Verdun. Takže, Verdon je kaňon a Verdun je bojiště.

Do kaňonu Verdon jedeme z Castellane po silnici D952, která se vine krásným údolím a už se pomalu zvedáme do výšky.

Jen chvíli jedeme podél říčky Verdon, která pramení v Alpách. Ale za chvíli už se nám silnice zvedá a my pomalu stoupáme a stoupáme a obdivujeme.

Nádherné a mohutné vápencové skály se tyčí všude nad námi. Jedná se vlastně jen o velmi malý kousek země.

Kaňon je dlouhý jen 24 km a v některých místech se nad ním tyčí skály až 700 m vysoké. Je pravda, že já závratí nikdy netrpěla, ale pohled dolů je dech beroucí. Normálně, udělalo se mi až špatně z té ohromné výšky.

Podobné místo bylo v Norsku na Preikestolen – Kazatelna, Stolové hoře, ale tam to tak nějak nebylo tak závratné, ale to možná díky výhledům do dáli. Pravda je ta, že Kazatelna měla pouhých 604 m výšky nad fjordem a tady je výška vápencových masivů až 700 m nad říčkou Verdon.

Cestou je několik malých parkovišť pro jedno až dvě auta, kde můžeme vystoupit a fotit, pokud ovšem parkoviště je volné, jinak musíme pokračovat dál bez možnosti vystoupení. Silnice je tak úzká, že zastavit a fotit se opravdu nedá.

My se naštěstí s nikým nepřetahujeme o stání, jen se střídáme se Španěly, kteří taky zastavují, kde se dá a fotí.

První kloudné stání je asi v polovině kaňonu naší cesty u hotýlku s restaurací s vyhlídkou, Les Cavaliers. Velké parkoviště před hotelem s restaurací je po pravé i levé straně silnice a na noc pojme v případě potřeby několik obytných aut. Žádná zákazová značka nás naštěstí nevyhání.

Byla by škoda projet si kaňon za soumraku a my raději v polovině zastavili na parkovišti, které je úplně prázdné, a tady v poklidu přespali. Restaurace je zavřená a opravuje se, takže je tu klid a pohoda. S odpolednem už přestali jezdit auta, kterých jsme stejně potkali minimum. Jen fotografování bylo dneska hodně složité. Jedeme po levé straně kaňonu a sluníčko svítí přímo proti nám a vlastně za kaňonem, na protilehlé straně zapadá.

Tady bych asi moc doporučila, promyslet si kudy jedeme a kde máme slunce, jinak fotky dopadnou asi jako dneska moje. A druhé moje doporučení, ve městečkách před vstupem do oblasti kaňonu jsou infocentra, kde nám dají na požádání perfektní mapy oblasti včetně velmi podrobné mapy Gorges du Verdon.

Další možností je projet si kaňon na kajaku. Ve městečku Castellane jsme viděli několik půjčoven kajaků a kánoí, a i v infocentrech je spousta brožurek místních půjčoven. Ale všude se uvádí, že Castllane je výchozím bodem a hlavní základnou pro vodácké sporty.

V kaňonu je 28 doporučených turistických tras, ale asi nejznámější je cesta GR4, která nás provede celým kaňonem. Cesta je na dva dny a není dovoleno tábořit na březích řeky Verdon.

Stejně bychom měli být na pozoru, protože přehrada nad kaňonem, kde jsme vlastně stáli, tak dvakrát týdně upouští vodu a ta zvedne hladinu řeky Verdon do nebezpečné výšky. S ohledem na to, že rozpětí šíře kaňonu u řeky je 9–90 metrů, tak to může v inkriminovanou dobu být docela hukot. No, nechtěla bych být zrovna v tuto dobu v nejužší části. Tam se musí hladina zvednout do slušné výšky.

My, pokud se rozhodneme jít dolů, tak to bude až na podzim, kdy se sem do této oblasti vrátíme.

Dělníci ze stavby z restaurace odjeli s večerem a kolem šesté jsme tu úplně sami. Auta přestala jezdit a my máme celé údolí a celou tu nádhernou oblast jen sami pro sebe.