do 16.04.2024

14.1.2020 Santa Cruz de la Palma - La Palma - Kanárské ostrovy - Španělsko

Ráno neváháme a hned po snídani jdeme k info centru pro rady a hlavně, pro informace, jak je to s nejhezčí cestou,

kterou bychom tady rádi podnikli, ale je tu i několik kratších a bezpečně průchozích výletů do jasmínového pralesa.

Marcosycordero-18

Půjčila jsem si foto jednoho z 13 tunelů od profesionálů. I takto vypadá cesta, které se maličko obáváme. A ještě jedna vypůjčená fotka. To abych se nechlubila cizím peřím, ale dávám je sem hlavně pro ilastraci, představu toho o čem tu píšu.

Images-2

Několik dnů pršelo a tak cesta k pramenům je za těchto podmínek velmi nejistá. Jedná se o nejdelší úsek přes celou rokli Los Tilos s tím, že kousek pod námi je parkoviště pro taxíky, které nás za 15–20 eur na osobu vyvezou do startu cesty,

do kopce na Casa del Monte – černá značka na maketě vlevo asi uprostřed. Tam začíná sestup a jak je vidět i velmi častý výstup po úbočí strmých kopců. Jde se nejdříve k pramenům Marcos a Cordero.

Cesta kromě jiného vede 13 tunely, kde je předepsaná pláštěnka a baterka. Jak jsem už říkala, tři dny průběžně pršelo a cesta byla uzavřená.

Dnes už je otevřená, ale s ohledem na to, že tato trasa zároveň živí několik taxikářů,

kteří dokáží našlapat do svých vozů maximum turistů za nemalou cenu, nevím, ale holiny sebou nemáme a čvachtat v tunelech po kotníky vodou se nám zrovna moc nechce.

Už večer jsme se dohodli, že asi si dáme výlety kolem dokola, a i tak toho bude pro nás tak akorát a v součtu vlastně ujdeme totožnou vzdálenost.

První výlet je nádherná vycházka k vodopádu, a i tady jsme si užili tunely.

Jen proto, že jsme blízko civilizace, tunely jsou osvětlené a jsou zajímavé.

Nevím úplně přesně, proč je zde budovali, ale s ohledem na to, že se tu vše točí kolem vody,

tak předpokládám, že jsou to tunely na odvádění vody. Několik nádrží cestou umí zachytit ohromné množství vody, které se dál pouští uměle vytesanými koryty a dneska už samozřejmě silnými trubkami.

Dolů do měst, a hlavně na plantáže se pouští množství vody, které tu stále teče.

Samozřejmě, jsme v deštném pralese a vše je plné vlhkosti. Je to krásná podívaná. Odevšad kape voda, ohromné kapradiny mi doslova berou dech.

Něco tak obrovského jsem ještě neviděla.

Velkolepá Barranco del Agua se nachází uprostřed vavřínového lesa, obrovské, divoce romantické rokle, jejíž koryto dneska má jen trochu vody.

Voda je odváděna kamennými koryty, kolem kterých jsme sem šli. Strmé útesy, sutě, balvany vyříznuté z vody a obrovské kapradiny dělají z túry Barranco úžasný zážitek.

Docela mě překvapilo, že jsme tu byli téměř sami.

Druhý výlet je docela náročný výstup na vyhlídku Mirador Topo de las Barandas.

Trhákem do kopce jdeme sice jen pár kilometrů, ale o to více jsou náročné. Cestou jsem myslela, že vypustím duši.

Pár kilo nadváhy je znát na každém kroku. Budeme se muset zamyslet nad tím, jak stáhnout kila na přijatelnější úroveň.

Zatím šlapeme statečně do výšky na překrásnou vyhlídku.

Nahoře jsme mokrý a totálně splavený a samozřejmě vyčerpaný.

Zodpovědně tvrdím, že každé deko nadváhy se při výstupu mění na kilo, které se supěním tlačíme do kopce. Příšerný.

Dali jsme si jen pomeranč na osvěžení a jdeme zpět a řekla bych, že sestup byl přesně stejně náročný jo výstup jen s tím rozdílem, že ta nadbytečná kila netlačíme, ale brzdíme nohama.

Asi by bylo dobré si říct pár slov o této vzácné oblasti Los Tilos.

Jeden z nejdůležitějších vavřínových lesů na Kanárských ostrovech se nachází ve vlhké severovýchodní části La Palma, nedaleko města Los Sauces.

511 hektarová oblast „El Canal y los Tilos“ byla UNESCO již vyhlášena jako světová biosférická rezervace „Los Tilos“ v roce 1983, první biosférická rezervace na Kanárských ostrovech. Ochrana rezervace se později rozšířila na celý ostrov, konkrétně v roce 2002.

Celý ostrov La Palma je dnes světovou biosférickou rezervací („Reserva Mundial de la Biosfera La Palma“) a ostrovy Lanzarote a El Hierro mají také biosférické rezervace. Jádrem této biosférické rezervace je stále Los Tilos.

Za zmínku stojí zejména rozmanitost rostlin a zvířat ve vavřínovém lese. Rostou tady nejen různé druhy vavřínů, jako je vavřín smradlavý (Til), vavřínový viktoriánský a indický persea, ale také gag, kanárská cesmína, kanárský jahodový strom a vřes.

Působivá je paleta mechů, kapradin a lišejníků, mezi nimiž vyniká kořenová kapradina, která může dosáhnout obrovské velikosti.

Vavřínový les nabízí stanoviště pro vzácné druhy ptactva, jako je tyrkysový holub a vzácný vavřínový holub, který má mírně tmavší peří, nemá bílé znaky a je o něco větší než tyrkysový holub.

Pěnkava dokázala na La Palmě vyvinout vlastní poddruhy.

Poznáte ji podle jeho trochu tmavší barvy. Dalšími druhy ptáků jsou kos, robin a Zilp-Zalp.

Mimochodem, kosi tady zpívají stejně krásně jako u nás.

Prameny „Marcos y Cordero“ jsou nejdůležitějšími přírodními zdroji podzemních vod na La Palma. Vznikají ve výšce kolem 1350 metrů.

Celá oblast se těší velkému turistickému zájmu, ale v době, kdy jsme tady to není nijak dramatické. Parkoviště nejsou ani zdaleka zaplněné.

Jediné, co mohu ještě k Los Tilos dodat je, že je to opravdu nesmírně zajímavý kout na La Palma, který by nám při návštěvě tohoto ostrova neměl uniknout, chybět a pokud se zadaří počasí, tak výlet do vavřínového pralesa je nádherný zážitek. Stále a pořád děkuji všem těm nahoře, kteří nad námi snad a možná maličko drží roztažená ochranná křídla za možnost, že tu můžeme být, a to vše poznávat.

Vracíme se do auta a mám pocit, že je vše na nás vlhké a mokré. Nic neschne a dole v rokli, je ještě ke všemu skoro celodenní tma.

Třetí trasa není tak fyzicky náročná, ale je stále a stále do mírného kopce. Pravda, už jsem opět docela slušně unavená, ale to se dalo čekat.

El Espigón atravesado je moc krásná cesta, která nás opět vede tím nejhezčím, co nám může tato obast nabídnout.

Nádherné a hluboké vavřínové lesy, které jsou všude kolem nás a samozřejmě včetně  400 m dlouhého tunelu, který zaplať bůh není pod vodou.

Máme baterku a čelovku, ale nakonec jsme to zvládli v pohodě jen s jedním světlem. Lesy jsou tu nechané sami sobě a poprvé vidím, deštný prales.

Pravda, maličko jsem si ho představovala hustější, mohutnější a tak nějak jiný, jako ve filmech, ale i tak je to tu úžasné. Mohutné kmeny, ohromné kapradiny a spousta rostlin se spouští z ohromné výšky skoro až na zem.

Drobně mi tu nesedí překrásné zpívání několika kosů kdesi ve výšce. Ohromně si to užíváme, celou cestu. Vzali jsme si na výšlap naše trekové sukovice, Zdenda nám cestou přiřízl ještě jednu do páru a máme skvělé trekové hole.

Nikdy jsem to nezkoušela a musím říct, že s dvěma holemi se jde úplně suprově. Je to úplně jiná chůze a přesně už vím, co bych si přála třeba k příštím vánocům, nebo jestli padneme na nějakou slušnou cenu, určitě bych lobovala za zakoupení.

Ohromně mi hole pomohly v chůzi.

Závěrečný výstup na vyhlídku byl už zase poněkud náročnější ale stálo to za to!

Je to kouzlo, pohádka a už teď vím, že se nám z La Palma nebude chtít odjet.

Tady je to tak krásné, že se až tají dech.

Samozřejmě, nemáme proud, za den jsme nenabili ani ň a ještě ke všemu je tady dost zima a tak musíme sjet dolů.

Nejen kvůli proudu, to by nebyl až takový problém, ale už nám pekelně dochází plyn a na La Palma není jediná benzínka s plynem.

Plynové bomby tady mají, ale jak jsme koukali, bomby se sem dovážejí naplněné v kamionech.

Takže, přestože jsme dost šetřili, přeci jenom jsme si museli občas večer přitopit a naše lednice si také něco vezme.

Pak je koupání a vaření, a tak to vypadá, že to s plynem budeme mít tak akorát na Tenerife. To, že tady neprodávají plyn do aut jsme věděli, ale přeci jenom, výš a dál od moře už je poměrně dost chladno, a to se nám do propočtů jaksi nedostalo. Na Tenerife už meme kousek od přístavu hned dvě plynové čerpací stanice vedle sebe a snad nám plyn vyjde. Tiše v to doufám. Nejedná se o nic jiného jak o lednici.

Večer se přišli Tomáš s Renou rozloučit a jak jinak, povídali jsme zase do půlnoci. Paráda. Je radost posedět a popovídat si s lidmi, kteří jednak toho tolik zcestovali, ale zároveň jsou nesmírně chytří a velmi skromní. Přátelé, kolegové bylo nám velkou ctí se s Vámi potkat a seznámit. Jen můžeme doufat, že se naše cesty opět někde protnou.

Zítřek už bude posledním dnem na La Palma, čeká nás cesta do přístavu, koupení lístků a poslední pocourání po starém městě.