do 16.04.2024

15.2.2020 Los Caserones - Gran Canaria - Kanárské ostrovy - Španělsko

Den ve znamení přesunu z Artenary ve vnitrozemí k oceánu na Playa de la Aldea.

Opouštíme příjemné místo u hřbitova a heliportu, kde jsme měli téměř vše. Klid, pohodu, samotu, ticho, vodu a příjemného pana správce heliportu, který při pravidelné ranní a odpolední kontrole objektu nejdříve nám na pozdrav zamával a po dvou dnech už na nás familiárně potrubuje.

Každý den sem přijede po ránu policie a zkontroluje, zda je vše v pořádku. Večer jsme si už vyndali křesílka a povídáme si s výhledem na protější svahy a malou vesnici Artenara, která se s večerem hezky rozsvěcuje. Občas někde v dálce blikne osamělé světlo nějakého stavení na kopci, ale jinak? Klid a pohoda.

Úzká silnice GC210 je pravý adrenalinový zážitek. Tentokrát vše necháváme volně plynout a odjíždíme sice v brzkých dopoledních hodinách, ale ne jako když jsme jeli sem za rozednívání.

Tím se nám nádherně okolní kopce nasvítili a my můžeme aspoň trochu fotit okolní nádheru.

Pravda je, že ze začátku dost smutnou nádheru, protože celé obrovské kopce jsou spálené.

19. srpna 2019  21:33

Požár na španělském ostrově Gran Canaria zničil od soboty už na 6 000 hektarů porostů a bylo kvůli němu evakuováno asi 9 000 lidí, uzavřeny jsou také dvě desítky silnic. Řekl to v pondělí španělskému rozhlasu Cadena SER šéf místní civilní obrany Federico Grillo.

Vystrizek-3

Podle něj boj s plameny ztěžuje nepřístupný horský terén v národním parku. Tam je jeho hlavní ohnisko. V některých místech je podle Grilla nyní požár „zcela mimo možnost dostat ho pod kontrolu“. Do boje s ohněm, který v pondělí provázely až 50metrové plameny, je nasazeno na 1 100 lidí a 16 letadel.

Podle předsedy regionální vlády Kanárských ostrovů Ángela Víctora Torrese jde o požár nebývalý. Pod kontrolu se ho podle něj zřejmě nepodaří dostat ještě tři dny, řekl v noci na pondělí novinářům Torres. „Ekologickým škodám už se vyhnout nedá, nyní je důležité zachránit lidi,“ dodal. Od soboty bylo evakuováno na 9 000 lidí z dvacítky obcí.

Vystrizek-1

Požár se rozhořel v hornaté centrální části Gran Canaria a zatím se nedostal do rušnějších oblastí na pobřeží. Plameny zasáhly přírodní park Tamadaba, práci ztěžuje hasičům vnitrozemský horský terén i klimatické podmínky. Podle šéfa místní civilní obrany Grilla je nyní jediná možnost, jak požár hasit ze vzduchu, práce pozemního personálu by tam podle něj „sebevražda“. Oheň se nyní šíří z parku na severozápadě ostrova na jihozápad.

Vystrizek-2

Premiér Kanárských ostrovů v noci na pondělí novinářům také řekl, že v neděli hasiči použili ve snaze požár stabilizovat na 800 000 litrů vody. ČTK

Tolik ČTK k tragédii, kterou vidíme na vlastní oči a kterou projíždíme. Právě v oblasti Tamadaba jsme byli včera na výletě a už jsem včera ukazovala ohromnou sílu Kanárské borovice přežít i v téměř spáleném stavu. Bude dlouho trvat, než se vše vrátí do normálního stavu a okolní kopce se zase zazelenají.

Sežehnutá Kanárská borovice se velmi snaží přežít a jak je vidět, tak se jí to daří.

Docela určitě jsme obdivovali, že se hasičům podařilo uchránit majetky lidí. Neviděli jsme žádný vyhořelý dům, dokonce zahrady s ovocnými stromy byly zachráněny. Je jasně vidět, jak se plameny zastavily, nebo spíše, jak plameny byly zastaveny u plotů sadů a domů.

Metr od plotu je spálený strom, ale podařilo se plameny nepustit dál. Muselo to být ohromné úsilí všech a my jen smekáme pomyslný klobouk před hasiči, policisty, civilní obranou a samozřejmě, před všemi, kteří se na záchraně lidí, zvířat a majetků ostatních podíleli. Přejeme z celého srdce této nádherné oblasti rychlý, nebo co nejrychlejší návrat do původního stavu. Koho by zajímalo více informací, tak něco málo je zde https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/pozar-spanelsko-gran-canaria-evakuace-turiste.A190819_113432_zahranicni_remy

Jedeme pomaličku po GC210, protože ani rychle se tu opravdu jet nedá. Taky se nám probudili už turisté ve vypůjčených autech, a to je dost pekelné se s nimi potkat.

Nicméně, několikrát se nám to stalo a vždy to byla mírná přetahované kdo uhne, kdo bude couvat a kdo bude moci se nějak protáhnout.

Opravdu jedeme hodně pomalu, protože silnice se kroutí a většinou není vidět, jestli proti nám něco náhodou nejede.

1581765534199

Málo kde je vidět do dálky, a i když je vidět, tak díky klikatici zase nevíme, jestli není někde v zákrutě, skryté auto.

Dneska měl Zdenda kliku, několikrát v prudké zatáčce potkal auto, které naprosto bez rozmyslu a přemýšlení jelo do kopce poměrně rychle, ale hlavně vprostřed, stejně jako my.

Rozhodně nebudu tvrdit, že to bylo úsměvné anebo zábavné. Zdenda si cestu užíval, ale já byla napnutá jak kšandy, ve střehu a maličko v obavách ne z toho, jestli Zdenda zatáčku zvládne, to vůbec ne, ale právě z možnosti, kdy nějaký cizinec proti nám vystřelí a budeme mít problém.

Dojeli jsme na pláž Playa de la Aldea, kde je sice velmi slušné parkoviště, ale jen pro osobní auta a kratší vestavby, my se na vyhrazené stání nemáme šanci vejít.

Vedle parkoviště je veliké a pohodlné parkoviště, které je sice značené P,

ale kousek dál od vjezdu je značka se zákazem pro nás.

Tak uvidíme, jak to dopadne. Pokud přijede policie a vyhodí nás, máme plán B, ale doufáme, že nebude potřeba plán B realizovat. Tady je to velmi příjemné.

Kousíček od nás je venkovní restaurace, a protože je neděle, tak rodiny přijeli na grilovačka a nedělní rodinné party v přírodě.

Je úžasné, co si tady pro sebe vytvoří, vystaví, udělají.

Spousta sezení ukrytých pod stromy, toalety a kousek je pláž s maličkou vesnicí a přístav, kde je příjemný prostor pro relax s možností opalování, několik restaurací, které jsou z velké části obsazené a nabídka jídel je skvělá.

Zkrátka, je to tu velmi, velmi příjemné.

Zítra pojedeme na velký výlet na kolech do hor nad mořem.