do 29.03.2024

1.12.2021 Xerta - Španělsko

Včera za námi přijeli přátelé, Krkonošský, kteří jsou také na zimu ve Španělsku a asi společně nějakou chvilku pobudeme.

Pc015053

Už se známe několik let a vzájemně jsme v pohodě. Kluci jsou oba dva rybáři a my si s Růženkou vyhovíme, a to je důležité. Za chvíli by se k nám mohl připojit Zdenda s Alenkou, a to teprve bude skvělé.

Hlavně se těším na naše výlety na kolech. No a my se chystáme na dnešní velký výlet po přebudované železnici, i když začínám mít neblahé tušení, že to bude poněkud delší, než je avizováno.

Pc015066

Ráno Zdenda říkal, že trasa bude něco přes 40 km, pak zase něco málo k 55 km a jak ho znám, tak to bude hodně přes a jen tiše doufám, že nepojedeme víc jak těch mých požadovaných 50 km. Mám už otestováno, že výlet kolem 50 km je skvělý, to jsem ještě v pohodě, ale jakmile je delší, už mě to jednak moc nebaví protože začínám být otlačená a zbytečně jsem pak celá rozlámaná. Domnívám se, že hranice 50 km je tak akorát a není nutné trhat kilometry.

Pc015056_2

Ve Španělsku jsou cyklostezky nazývané Via Verde anebo Vía verde. Název je daný pro stezky pro pěší nebo cyklistiku v přírodním prostředí díky rekonstrukci nepoužívané místní infrastruktury. Krásné jsou hlavně už dávno nepoužívané staré železniční tratě nebo silnice bez provozu.

Pc015068

Greenways jsou obdařeny speciálními vlastnostmi: maximální dostupnost, jednoduchost a bezpečnost. Většinou jsou vybaveny spoustou odpočívacích míst, na hezkých místech s výhledem jsou různé vyhlídky a nezřídka je cestou nějaké pítko.

Pc015112

Většinou to jsou trasy, které jak se uvádí podporují udržitelnost mobility jako je chůze, jízda na kole a jsou zvláště uzpůsobené pro lidi, kteří mají sníženou pohyblivost. Vše se buduje s důrazem na zlepšování životní úrovně a tak podobně. Samozřejmě, takovéto trasy lákají spoustu návštěvníků, hlavně v letních měsících a na to se dál nabalují další doprovodné služby. Půjčovny kol, kavárničky na trase, opravy kol, různé služby spojené s dopravou z cíle a tak podobně. Samozřejmě, je to o pozvednutí regionální návštěvnosti a tak podobně.

Pc015075

Železniční trať Val de Zafán projížděla městy La Puebla de Hijar, prochází přes historické Bajo Aragón a katalánské regiony Terra Alta a Baix Ebre.

Images-1

První 32 km úsek mezi La Puebla de Hijar a Alcañiz byla slavnostně otevřena v roce 1895.

Pc015071

Původně bylo cílem této železnice dostat k moři aragonské zemědělské produkty a uhlí z těžebních pánví Teruel, takže původní projekt měl skončit v přístavu Los Alfacs v San Carles de la Rápita , nicméně železnice nikdy neviděla Středozemní moře.

Pc015099

Cestou máme ohromnou spoustu tunelů a cesta je to úžasná. Vlastně, pokud by někdo chtěl šetřit baterky nebo síly, opravdu se vyplatí nechat se vyvézt do Horty a pak jedeme až do Xerty z mírného kopečka. Cesta do Horty je nakonec dlouhá 35 km a je stále a stále do mírného kopečka.

Pc015106

Ale jedeme překrásnou krajinou, která opravdu stojí za shlédnutí. Silnice je téměř na celé trase asfaltová a opravdu je cestou několik nádherných vyhlídek a spousta odpočinkových míst. Co je zajímavé, všude jsou odpadkové koše a a taky se nikde neválí žádný nepořádek.

Pc015103

Lidi jsou nepořádný všude stejně, a tak proč tomu nejít naproti a každé zastávkové místo vybavit hned několika koši, ale ty je samozřejmě důležité pravidelně vyprazdňovat. Mnohokrát jsme viděli přeplněné odpadkové koše a pak když foukne vítr, tak je samozřejmě okolo spousta nepořádku.

Lidi mají snahu vyhodit své odpadky do košů, popelnic, ale když nejsou pravidelně vyváženy, tak je veškerá snaha marná. Takže ve finále jsme ujeli skoro 70 km, a to už bylo opravdu až kam. Bolí mě celý člověk. Přesně vím, kolik mám kostiček na těch nejchoulostivějších místech, zadek mám otlačený až hanba a bolí mě třísla, které jsem si klasicky namohla.

Pc015112_2

Kousek zpáteční cesty jsem chvíli kolo vedla, protože mě už tak všechno bolelo, že jen změna pohybu, z jízdy na chůzi byla vysvobozením. Vyjeli jsme něco před jedenáctou a přijeli po páté hodině zmrzlí jako preclíci. Poněkud se odpoledne ochladilo, hlavně, skovalo se slunce a opět se zvedl vítr.

Images-4

Přesně, jak nám kamarádka Windyty předpověděla. V dalších dnech by pršet nemělo, ale bude opět foukat poměrně silný vítr a sluníčko uvidíme jen přes poledne. Stejně nepředpokládám v dalších dnech nějaké výletování. Zítra se nejspíš nehnu.

Stazeny-soubor-1

Video pro dnešní den, klikni na tento odkaz.