do 29.03.2024

30.12.2022 Archena - Murcie - Španělsko

Archena je malé a velmi příjemné město, které znaveným poutníkům nabízí velice pěkné zázemí v podobě velkého asfaltového parkoviště, vody zdarma a výlevky.

Dvě velké popelnice se pravidelně vyváží a vyndat si křesílka na sluníčko není vůbec žádný problém. Necelé dva kilometry od nás je ve městě Mercadona a dojít si s baťůžkem nakoupit je příjemná procházka. Takže, paráda a když k tomu přihodím možnost moc hezkých výletů na kole, tak už není vůbec co řešit.

Přestože vesnice Archena vznikla v době bronzové, v 1. a 2. století město založili Římané. Ukazují to archeologické pozůstatky termálních lázní ve vodních lázních Archena.

Pc270001

Římané kolem tohoto místa vytvořili chrámy, chaty, stezky a cesty spojené se zbytkem Hispánie.

Pc270005

Termální lázně jsou v provozu, a tak uvažujeme, že se tam půjdeme podívat a vycachtat se. Ceník je sice maličko matoucí, ale uvidíme.

První výlet jsme jeli proti proudu říčky Segura. Ujeli jsme nádherných 35 km skoro jen po stezkách a cestičkách podél říčky.

Překrásné scenerie skal jsou všude kolem nás.

Pc270025

Jsem moc spokojená, a dokonce nás nepotakalo ani nijak dramatické převýšení.

Několik mostků přes říčku

Pc270048

zpestří celou cestu.

V cílovém městě si dáváme na sluníčku výbornou kávičku a můžeme jet zpět.

Pc270010

Bylo by hodně co ukázat, ale víc fotek se mi do textu nevejde.

Pc270012

Moc, moc hezký výlet.

Video pro dnešní den, klikni na tento odkaz.

Pc280010

Následuje den odpočinku, dobíjení baterek do kol a další den jedeme na druhý cyklovýlet, tentokrát po proudu říčky Segura.

Pc280007

Je zajímavé, jak každá cesta je jiná.

Pc290012

Ta dnešní byla příjemná díky absenci silnice, ale zase jsme neměli tak hezké pokoukání na skály, které mění barvy a snad každá má jiný odstín okrové, zrzavé, červené, šedé a tak dál.

Pc290075

Ve Španělsku hrají všechny skály nějakou barvou anebo rovnou celou škálou barev a ty se ještě s postupujícím sluníčkem maličko mění.

Pc290073

Opravdu, člověk jen stojí a kouká, jaká krásná příroda nás všude kolem obklopuje. Tentokrát jsme měli pro změnu zážitek z jízdy poměrně dlouhým rákosovým tunelem.

Pc290033

Stále používám všelijaké superlativy, ale když ono se nedá nic moc pohanět.

Pc290037

Ještě bych zmínila problematiku řidiči osobních aut versus cyklisti.

Pc290029

Ve Španělsku je paráda jezdit na kole i v silničním provozu, vůbec žádný problém nepředstavují města, a to i ta velká jako je třeba Sevilla. Španělští řidiči jsou zvyklý dávat cyklistům přednost, není to pravidlem, ale funguje to.

Pc290036

Když řidič vidí skupinku na kolech, jako třeba tu naší a vidí, že máme v úmyslu přejet a správně bychom my měli dát přednost, tak s klidem zastaví a my můžeme všichni bezpečně přejet.

Pc290055

Ovšem samozřejmostí je naše poděkování, to se musí, nebo zamávání rukou na pozdrav anebo hlasitě poděkovat, což řidič auta většinou pochopí a s usměje se, teda většinou.

Pc290048

Dalším pravidlem je, že když nás nemůže předjet, aniž by při předjíždění byla mezi námi mezera 1,5 m tak zkrátka nepředjíždí.

Pc290018

Není to tak dlouho, kdy se mi jedna známá rozčilovala, že díky cyklistovi, který jí na silnici překážel a ona, proboha, musela za ním jet několik set metrů, než se jí podařilo, nejspíše dost krkolomně, cyklistu předjet. Cyklisti nemají na silnici co dělat!

Pc290064

Říkala jsem si, že bych jí přála jet Španělskem po vedlejších cestách, kde se pohybuje spousta cyklistů a řidiči si nedovolí je nějak nebezpečně předjet. Zkrátka, jedou za cyklistou, i několik kilometrů, zvlášť ve všelijakých serpentýnách, kdy není vidět do dálky, a všechny to nechává v klidu.

Pc290041

Řidič respektuje už dávno zažitá pravidla a cyklista se nemusí bát, že ho nějaký pitomec shodí do příkopu. Ve Španělsku jsme toho už docela dost najezdili a jen jednou jedinkrát mě ohrozil, ne omezil, ale ohrozil na ostrovech řidič s autem z půjčovny, zcela jistě turista, domácí by si nepůjčoval auto polepené reklamou.

Pc290043

Řidič pospíchal, určitě se snažil maximálně využít čas, který si v půjčovně zakoupil, a protože jsme jeli do kopce a protože silnice se klikatila a protože to byl debil, který ignoroval desítky cedulí o bezpečném předjíždění a vzdálenosti od cyklisty právě při předjíždění, tak mě v zatáčce předjížděl a samozřejmě, jak jinak ze zatáčky v protisměru vyjelo auto a přeci se nestřetnou čelně, tak šup s cyklistou do příkopu a vše je v pohodě.

Pc290058

Opravdu, za celou dobu, za to velké množství kilometrů, které jsme po Španělsku najezdili tvrdím, je tady jízda na kolech velmi bezpečná.

Pc290022

Pomohli jsme kolegovi spravit prasklý řetěz.

Pc290025

Jistě, jsou země, jako je Nizozemí, Dánsko a pár dalších, kde se už lidi se šlapkami z kola snad rodí, to jsou země, kde cyklista je na silnici vyloženě nad všechny předpisy a zákony silničního provozu, ale Španělsko je jednoznačně velmi bezpečné.

Pc290046

Ujeli jsme opět krásných 38 km. Sluníčko svítí, je příjemně a my se pomalu chystáme na zítřejší velkou slávu a přivítání Nového roku.

Pc290077

Video z druhého výletu, klikni na tento odkaz.